Bereikbaar tot 23:59 (Livechat & Telefoon)

3 maanden garantie

Gratis levering door heel Nederland

100+ jaar ervaring

Sofie van der Zee
5 - 9 min. read
06 mrt, 2024
06 maart, 2024

BPM-veranderingen in 2025

Vanaf 2025 worden nieuwe bedrijfsbusjes onbetaalbaar door de BPM-heffing.

Een ontwikkeling die ook een grote impact gaat hebben op de occasionprijzen. Iedere dag worden jong gebruikte bedrijfsbusjes namelijk duurder.

Dit omdat nieuwe bussen straks onbetaalbaar zijn voor de gemiddelde ondernemer en de vraag naar betrouwbare occasions gaat toenemen…

Benieuwd hoe je bij Van der Wal Vans nog wél een betaalbare occasion bus koopt?

In deze blog verklappen we onder andere de 3 geheimen, waar andere slimme ondernemers jaloers op zullen zijn…

✓ Wat het beste moment is om een occasion bus te kopen.
✓ Hoe je voorkomt dat je straks moet kiezen uit een beperkt landelijk aanbod.
✓ Met welke bus jij het meeste geld bespaart.

Wil jij een bedrijfsbus kopen of financial leasen? Dan is 2024 hét jaar om nog voordelig een populaire EURO 6 bus aan te schaffen. Lees vooral verder voor meer informatie over de BPM-veranderingen die vanaf 1 januari 2025 in zullen gaan.

Geschreven door: Sofie van der Zee
5 - 9 min. read

Wat is BPM?

BPM staat voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Belasting die je als ondernemer betaalt wanneer je bedrijfsbus op kenteken komt. Op kenteken zetten betekent in Nederland en België het registreren van een voertuig bij de overheidsinstantie.

Je kan BPM dus zien als een soort aanschafbelasting. 

Ben jij echter ondernemer? Dan is het op dit moment nog mogelijk om gebruik te maken van BPM-vrijstelling

Wat is BPM-vrijstelling?

Tot en met 31 december 2024  kan je als ondernemer nog profiteren van BPM-vrijstelling. Dit is mogelijk wanneer je valt onder de grijskentekenregeling.

Zodra je als ondernemer een bedrijfsbus aanschaft, kom je in aanmerking voor deze ondernemersregeling. 

Dankzij de BPM-vrijstelling betaal je geen BPM voor je bedrijfsauto, mits deze voor meer dan 10% voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt

Bovendien moet de bus voldoen aan de huidige inrichtingseisen voor bestelauto’s om in aanmerking te komen voor de vrijstelling. 

Dit betekent dat de bestelauto’s naast dat ze voornamelijk voor zakelijk gebruik ingezet moeten worden, ook  aan specifieke eisen wat betreft de uitrusting en inrichting moeten voldoen.  

Vanaf 2025 geen BPM-vrijstelling voor ondernemers

In 2025 geldt de ondernemersvrijstelling niet meer en dien je dus óók als ondernemer BPM te betalen over je bedrijfsbus. Dit geldt voor import bedrijfsbussen, nieuwe bedrijfsbussen en occasions die minder dan 25 jaar op kenteken staan.

BPM Berekenen in 2025

Vanaf 2025 worden nieuwe bedrijfsbusjes voor veel ondernemers onbetaalbaar door de manier waarop BPM wordt berekend. 

In 2024 wordt de BPM voor busjes nog berekend op basis van de koopprijs en hebben zakelijke rijders over het algemeen vrijstelling. Net als bij personenauto’s zal vanaf 2025 de CO2-uitstoot van het voertuig bepalend zijn. 

De BPM wordt dan berekend op basis van €66,91 gram CO2-uitstoot per kilometer. 

Moet je nagaan dat een gemiddelde dieselbus ongeveer 184 gram CO2 per kilometer uitstoot… 

De regel luidt: hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe hoger de BPM. 

  • Een Opel Combo heeft bijvoorbeeld 139 gram CO2-uitstoot. Dit betekent dat je €9.300 (€66,91 x 139 gram) BPM betaalt.
  • Maar een Renault Trafic met 184 gram uitstoot per kilometer resulteert in een BPM van €12.3111 (€66,91 x 184 gram).

We leggen het aan je uit in het volgende rekenvoorbeeld:


Stel je wilt een bedrijfsbus van €40.000 kopen met 184 gram CO2-uitstoot. 
Dit betekent dat je vanaf 2025 ineens €12.311 extra moet betalen over de aankoopprijs. 

184 gram x € 66,91 = € 12.311

2024
Prijs: €40.000

Aanschafprijs: €40.000
BPM: €0,- (BPM-vrijstelling)

2025
Prijs: €52.311

Aanschafprijs: €40.000
BPM: €12.311

Door in 2024 nog snel een EURO 6 occasion te kopen kan je als ondernemer nog profiteren van de huidige BPM-vrijstelling

Dit is een slimme zet om de verwachte occasion prijsstijging van 20% te ontlopen. Deze stijging zal naar verwachting al in 2024 plaatsvinden door de toenemende vraag naar occasions. 

Door nu een occasion EURO 6 bus aan te schaffen, voorkom je dat je straks misschien moet kiezen uit een beperkt aanbod en duizenden euro’s extra betaalt voor dezelfde bus….

Wat betekent de BPM-wetswijziging voor mij?

Als je geen ondernemer bent en geen bedrijfswagen gebruikt, zal je weinig veranderingen ervaren in 2025.

Maar ben jij ondernemer én heb je een bedrijfsauto of overweeg je er een te kopen? Dan heb je in 2024 de kans om een betaalbare occasion aan te schaffen, terwijl je nog de keuze hebt uit een mooi aanbod aan betrouwbare bussen. 

Door in 2024 een bedrijfsbus aan te schaffen in plaats van in 2025, kan je duizenden euro’s besparen. 

Zoals we eerder al benoemden, is een bedrijfsauto met 184 gram CO2-uitstoot per kilometer normaal. Voor een bedrijfswagen met 184 gram uitstoot zal je in 2025 een BPM van €12.311 moeten betalen voor een nieuwe bus gebaseerd op het tarief van €66,91 per gram CO2-uitstoot. 

Dus als je wilt profiteren van de huidige BPM-regelgeving (of in ieder geval niet benadeeld wilt worden in 2025), is het verstandig om in 2024 nog een bedrijfswagen aan te schaffen.

Of neem contact op met onze lease specialisten voor advies over de BPM wijzigingen en de beste bedrijfswagen voor jouw situatie. 

[FAQ] Veelgestelde vragen BPM veranderingen 2025

1. Wanneer kan ik het beste een dieselbus aanschaffen om hoge BPM kosten te vermijden?

We raden je aan om zo snel mogelijk een beslissing te nemen, met name bij de aankoop van een EURO 6 dieselbus. Er wordt verwacht dat de landelijke voorraad dieselbussen op kenteken vroegtijdig kan opraken.

Zorg er daarom voor dat je bus in 2024 op kenteken staat.

2. Hoe beïnvloedt de nieuwe BPM-regelgeving in 2025 de kostprijs van een bedrijfsbus?

De invoering van nieuwe BPM-regelgeving zal een aanzienlijke invloed hebben op zowel de aankoopkosten als de restwaarde van bestelbussen. 

Door het verval van de BPM-vrijstelling zullen de aanschafprijzen van nieuwe bedrijfswagens met verbrandingsmotor stijgen. 

Deze toename in aanschafkosten kan leiden tot een verlaging van de restwaarde, omdat de markt zich waarschijnlijk zal verschuiven naar voertuigen die minder emissies uitstoten. 

Op de lange termijn kunnen elektrische bestelwagens aantrekkelijker worden vanwege hun vrijstelling van BPM en de onbeperkte toegang die ze bieden tot stedelijke gebieden (ZE-zones). De keerzijde van de medaille is dat je zult inleveren op laadvermogen en een beperkte accu. 

3. Wat zijn Zero-emissiezones en wat betekent dit voor bedrijfswagens in 2025?

Zero-emissiezones (ZE-zones) zijn specifieke delen van steden waar alleen voertuigen die geen stikstofdioxide of CO2 uitstoten, mogen komen. Dit zijn voornamelijk de stadscentra en soms ook omliggende wijken.

Er wordt verwacht dat in 2025 steeds meer steden een ZE-zone zullen invoeren. Hierdoor wordt de toegang voor voertuigen op benzine, diesel, en zelfs hybride tot deze gebieden beperkt. 

Dit maakt elektrische bestelwagens een steeds aantrekkelijke keuze, aangezien zij wel toegang blijven houden tot deze zones. 

4. Wat is de impact van de BPM-wijzigingen op het leasen van bestelwagens in 2025?

Door het afschaffen van de BPM-vrijstelling voor voertuigen op diesel, benzine en hybride in 2025, wordt het financieel aantrekkelijker om een elektrische bestelwagen te leasen. 

Toch kan het leasen van een dieselbus in 2024 nog steeds voordeliger uitpakken, dankzij de mogelijkheid om nog gebruik te maken van de huidige BPM-vrijstelling.

5. Moet ik me zorgen maken over BPM-veranderingen in 2025 als ik in 2024 een bestelwagen lease? 

Nee, door in 2024 een bestelwagen aan te schaffen met financial lease profiteer je juist van een groot voordeel. 

Bij het afsluiten van een financial leasecontract in 2024, bijvoorbeeld voor een termijn van 72 maanden, blijven de BPM-voorwaarden van 2024 van kracht gedurende de hele looptijd van je leaseovereenkomst. 

Dit betekent dat je niet plotseling wordt geconfronteerd met de nieuwe BPM-regels die in 2025 ingaan en gebaseerd zijn op CO2-uitstoot. Je maakt dus gedurende de volledige leaseperiode gebruik van de voordelige BPM-voorwaarden die golden op het moment van je aankoop.

Vanaf 2025 worden nieuwe bedrijfsbusjes onbetaalbaar door de BPM-heffing.Een ontwikkeling die ook een grote impact gaat hebben op de occasionprijzen. Iedere dag worden jong gebruikte bedrijfsbusjes namelijk duurder. Dit omdat nieuwe bussen straks onbetaalbaar zijn

Gerelateerde artikelen:

Uitstel zero-emissiezones: ondernemers langer toegang tot stadscentra met dieselbus

Bestelbus verzekeren: alles wat je moet weten