Bereikbaar tot 23:59 (Livechat & Telefoon)

3 maanden garantie

Gratis levering door heel Nederland

100+ jaar ervaring

Sofie van der Zee
4 - 6 min. read
04 sep, 2024
04 september, 2024

Registreer je bedrijfsbus vóór 1 november 2024 of betaal duizenden euro’s extra aan BPM…

Wil jij straks duizenden euro’s extra betalen voor precies dezelfde bus? Dat lijkt me niet…

Als je na 1 november 2024 je gewenste bus aanschaft, die nog niet op Nederlands kenteken staat, loop je het risico dat deze pas na de jaarwisseling wordt geregistreerd. Dit kan je gemiddeld €12.000 extra kosten door de BPM op bedrijfsbussen.

Vanaf 1 januari 2025 vervalt namelijk de BPM-vrijstelling voor ondernemers. Veel slimme ondernemers willen daarom nog vóór 2025 een nieuwe bedrijfsbus aanschaffen, wat zorgt voor drukte bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Dit kan leiden tot langere wachttijden, met als gevaar dat je alsnog BPM moet betalen als je niet voor 1 november 2024 een registratie aanvraagt.

Neem daarom vandaag nog actie!

Benieuwd wat deze eindsprint voor jou betekent en hoe je je het beste kan voorbereiden? Lees dan snel verder op deze pagina!

Geschreven door: Sofie van der Zee
4 - 6 min. read

Wat is BPM en BPM vrijstelling?

BPM staat voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Het is een belasting die je betaalt wanneer je je bedrijfsbus op Nederlands kenteken zet. 

Op dit moment zijn ondernemers vrijgesteld van BPM onder de zogenaamde grijskentekenregeling

BPM-vrijstelling houdt in dat ondernemers geen BPM hoeven te betalen voor voertuigen die op grijs kenteken staan of worden gezet. Wat zorgt voor een flinke besparing in je kosten.

De overheid heeft besloten om deze regeling per 1 januari 2025 te stoppen. Het doel hiervan is om de verkoop van emissievrije bedrijfswagens te stimuleren om de klimaatdoelen van 2030 en 2050 te behalen.

Dit betekent dat je vanaf 2025 duizenden euro’s meer gaat betalen aan BPM voor je nieuwe bedrijfsbus. 

Ben jij ondernemer en ben je toe aan een nieuwe bedrijfsbus? Schaf je gewenste bus dan vóór 1 november 2024 aan om te profiteren van BPM-vrijstelling.

Hoe wordt BPM berekend?

De BPM van een bedrijfsbus zal worden berekend op basis van de CO2-uitstoot van je bus. 

Voor elke gram CO2-uitstoot per kilometer zal €66,91 in rekening worden gebracht. 

De gemiddelde CO2-uitstoot voor een bedrijfsbus is ongeveer 184 gram.

Dit kan betekenen dat je vanaf 2025 ruim €12.000 extra moet betalen bovenop de aanschafprijs van je bus.

Voorbeeld: Stel je hebt een bedrijfswagen van 15.000 euro op het oog met een CO2-uitstoot van 184 gram. Dan zal je vanaf 2025 ongeveer €12.300 betalen aan BPM! (want 184 x 66,91 = 12.311,44)

Door vóór 1 november 2024 een nieuwe bedrijfsbus te kopen of financial leasen ontloop je deze extra kosten en houd je meer geld over voor andere investeringen!

Waarom vóór 1 november 2024 registreren?

Hoewel je tot 1 januari 2025 de tijd hebt om een BPM-vrije bus aan te schaffen, is het verstandig om dit vóór 1 november 2024 te doen. 

De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) heeft aangegeven dat door de massale toename van aanvragen de wachttijden flink gaan oplopen. 

Als gevolg van deze drukte ontstaan er vertragingen en kan het lastiger worden om je bedrijfsbus vóór 2025 geregistreerd te krijgen. Hierdoor bestaat de kans dat je alsnog een flink bedrag aan BPM zal moeten betalen voor je nieuwe bus.

Kortom: Hoe langer je wacht, hoe groter het risico dat je registratie niet op tijd verwerkt wordt, waardoor je alsnog duizenden euro’s meer betaalt. 

Daarom spoort de RDW ondernemers aan om vóór 1 november 2024 je bedrijfsbus te registreren. Zo geef je jezelf de meeste zekerheid dat je bus nog in 2024 op Nederlands kenteken staat en je kan profiteren van BPM-vrijstelling. 

Voor je beeldvorming schetsen we een situatie:

Stel, je hebt een mooie Volkswagen Crafter van €20.000,- gezien die je graag wilt kopen of financial leasen. De bus heeft een CO2-uitstoot van 200 gram/kilometer.

Deze VW Crafter is geïmporteerd uit Duitsland en moet nog op Nederlands kenteken worden gezet. 

Als je deze bus in december aanschaft loop je het risico dat je registratie voor een Nederlands kenteken pas na de jaarwisseling wordt verwerkt. Hierdoor zal je duizenden euro’s meer moeten betalen voor precies dezelfde bus!

Aanschaffen voor 1 november 2024:

• €20.000,- aankoopkosten
• €0,- BPM door BPM-vrijstelling

Het totale aankoopbedrag is €20.000,-

Risico aanschaffen na 1 november 2024:

• €20.000,- aankoopkosten
• €66,91 x 200 = €13.382,- BPM

Het totaal aankoopbedrag is €33.382,-

Koop of lease vandaag nog een BPM-vrije bus

Nu je op de hoogte bent van de BPM-veranderingen in 2025, is het belangrijk om zo snel mogelijk actie te ondernemen. Mocht je natuurlijk een bus nodig hebben voor je bedrijf.

Bij Van der Wal Vans doen we er alles aan om je bedrijfsbus zo snel mogelijk op Nederlands kenteken te zetten, zodat jij zorgeloos en voordelig de weg op kan!

Heb je nog vragen over de BPM-veranderingen of heb je interesse in het kopen of financial leasen van een bedrijfsbus? 

Neem dan contact op met een van onze specialisten voor persoonlijk advies en/of bekijk ons aanbod 450+ jong gebruikte occasions.

Bron: RDW.nl

Wil jij straks duizenden euro’s extra betalen voor precies dezelfde bus? Dat lijkt me niet…Als je na 1 november 2024 je gewenste bus aanschaft, die nog niet op Nederlands kenteken staat, loop je het risico

Gerelateerde artikelen:

De nieuwe BPM-regeling van 2025 eenvoudig uitgelegd

Uitstel zero-emissiezones: ondernemers langer toegang tot stadscentra met dieselbus