Veranderingen rondom bedrijfswagens in 2025
In 2025 gaat er in Nederland veel veranderen rondom bedrijfsbussen.
2 belangrijke factoren spelen hierbij een rol:
1) De invoering van BPM op bedrijfsbussen.
2) De opkomst van zero-emissiezones in stedelijke gebieden.
Deze ontwikkelingen kunnen een grote impact hebben op jou als ondernemer. Daar waar de toegankelijkheid van bedrijfsbussen met verbrandingsmotor in de grote steden juist gaat verminderen, neemt de aanschafprijs alleen maar toe, vanwege de nieuwe BPM-regelgeving…
Ben jij benieuwd wat voor invloed deze veranderingen hebben op jouw (toekomstige) bus en hoe je de beste voorbereidingen kunt treffen?
Je ontdekt het in deze blog!
BPM op bedrijfsbussen in 2025
Vanaf 2025 wordt de BPM op bedrijfsbussen (met verbrandingsmotor) ingevoerd.
Dit betekent dat de vrijstelling onder de grijskentekenregeling vervalt, waardoor de aanschaf van een nieuwe dieselbus aanzienlijk duurder wordt in 2025.
Voor jou als ondernemer is het belangrijk om op deze verandering te anticiperen. Door in 2024 te investeren in een bedrijfsbus, voorkom je deze extra kosten gebaseerd op de CO2-uitstoot.
Hoe de BPM in 2025 wordt berekend, lees je straks in deze blog.
Nieuwe BPM-regels op bedrijfsauto’s in 2025
Als ondernemer in Nederland sta je voor een belangrijke keuze. De regels rondom de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) gaan veranderen, en dit heeft directe gevolgen voor jou.
Vanaf 2025 wordt er BPM geheven bij de aankoop van nieuwe bedrijfsbussen, wat kan leiden tot een nieuwe kostenpost waar je rekening mee moet houden. Deze regeling geldt ook voor geïmporteerde voertuigen en occasions tot 25 jaar oud.
Tot nu toe had je als ondernemer een voordeel:
Geen BPM bij de aankoop van bestelauto’s.
Deze vrijstelling, bekend als de grijskentekenregeling, was een steun in de rug voor ondernemers. Maar vanaf 2025 verandert dit allemaal…
De overheid heeft besloten deze gunstige regeling te laten vervallen. Een strategische zet om de aanschaf van emissievrije of zeer zuinige bestelauto’s te stimuleren.
Wat betekent dit concreet voor jou?
Laten we het opsommen:
- 1) Vanaf 2025 betaal je BPM voor elke nieuwe bestelauto, ongeacht je ondernemersstatus.
- 2) De hoogte van de BPM hangt af van het model en de CO2-uitstoot van de bedrijfsbus die je kiest.
- 3) De huidige BPM-vrijstelling geldt nog tot en met 2024.
Dit brengt natuurlijk een gevoel van urgentie met zich mee. De klok tikt en de voorraad bestelauto’s waarover je geen BPM hoeft te betalen, wordt steeds kleiner. Dit is niet alleen een kwestie van kostenbesparing, maar ook van slim ondernemen.
Door nu een bedrijfswagen aan te schaffen, kun je voorkomen dat je in 2025 duizenden euro’s extra betaalt voor hetzelfde voertuig..
BPM berekenen
Zoals eerder vermeld, moet je als ondernemer vanaf 2025 de BPM betalen over nieuwe bedrijfsauto’s, inclusief occasions tot 25 jaar oud. De BPM wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot van je bedrijfsbus.
De berekening hiervoor is €66,91 per gram CO2-uitstoot per kilometer.
In de volgende scenario leggen we deze berekening verder uit:
Scenario:
Stel je voor: het is 2025, en je staat op het punt een nieuwe bedrijfsbus aan te schaffen.
Laten we zeggen dat de bus die je op het oog hebt normaal €30.000 kost met 178 gram CO2-uitstoot per kilometer.
Door de nieuwe BPM-regels komt er een extra €11.910 (178 x €66,91) boven op de prijs, wat het totaal op €41.910 brengt.
Dit is een scenario dat je nu nog kunt vermijden. Tot en met 2024 kun je nog een bestelauto aanschaffen zonder de extra kosten van BPM. Dit is een kans die je als ondernemer niet wilt missen.
Wil je meer weten over hoe dit precies zit?
In onze blog over BPM-veranderingen in 2025 leggen we uit hoe je optimaal kunt profiteren van de huidige regelingen voordat de BPM-wijzigingen van kracht worden.
Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Zero- emissiezones: de toekomst is nu
Een andere belangrijke ontwikkeling voor ondernemers is de opkomst van zero-emissiezones.
Steeds meer steden besluiten zero-emissiezones (ZE-zones) in te stellen. Een ZE-zone is een gebied waar alleen voertuigen zonder uitstoot toegang hebben. Hoewel dit een uitdaging vormt, bieden veel huidige dieselmodellen toegang tot deze zones tot ten minste 2027 (Ondernemersplein.kvk.nl)
Dit biedt jou als ondernemer een overgangsperiode waarin je kunt overstappen op emissievrije bedrijfsbussen. Over deze overgangsperiode gaan we later in deze blog verder op in.
Nieuwe regels milieu- en zero-emissiezones vanaf 2025
Laten we een sprong maken naar 1 januari 2025.
De straten van 30 Nederlandse binnensteden beginnen een nieuwe fase in te luiden. Gemeenten zetten een grote stap voorwaarts met strengere regels voor milieuzones. Voor jou als ondernemer met een bedrijfsbus hebben deze veranderingen grote consequenties.
Vanaf nu moet je bedrijfsbus minimaal voldoen aan emissieklasse 4 of 5 om toegang te krijgen tot deze vernieuwde milieuzones. Maar dat is nog niet alles… Gemeenten krijgen ook de mogelijkheid om zero-emissiezones in te voeren, specifiek gericht op vracht- en bestelauto’s. In deze zones is de toekomst elektrisch: alleen elektrische bestelauto’s mogen hier binnenrijden.
Voor bestelauto’s die vallen onder emissieklasse 5 en 6 is er een lichtpuntje: er geldt een overgangsregeling. Maar als jouw bestelauto tot emissieklasse 4 of lager behoort, wordt toegang tot deze zero-emissiezones helaas een gesloten deur.
Nu vraag je je misschien af: “Wat betekent dit voor mij en mijn bedrijfsbus?“
Een vraag die veel ondernemers momenteel bezighoudt. De keuze voor de juiste bedrijfsbus wordt steeds belangrijker, niet alleen voor je bedrijfsvoering maar ook voor je toegang tot het centrum van de stad.
Wil je niet achterblijven in deze ontwikkeling en heb je behoefte aan advies op maat voor jouw specifieke situatie? Wacht dan niet langer.
Samen kunnen we ervoor zorgen dat je bedrijfsbus niet alleen voldoet aan de nieuwe milieunormen, maar ook optimaal aansluit bij je behoeften.
Is het slim om vóór 1 januari 2025 een dieselbus aan te schaffen?
Gezien de afschaffing van de BPM-vrijstelling voor nieuwe diesel- en benzine bestelauto’s staan ondernemers zoals jij voor een belangrijke beslissing.
Door het afschaffen van de BPM-vrijstelling voor ondernemers worden nieuwe diesel- en benzine-bestelauto’s duurder. Voor elektrische en gebruikte bestelauto’s die ouder zijn dan 5 jaar blijft deze vrijstelling hetzelfde.
Dit betekent niet dat een elektrische bestelauto direct een goede keuze is in jouw situatie. Vooral als je de hogere kosten van elektrische voertuigen en hun beperkte actieradius in overweging neemt.
De nieuwe BPM-regels die vanaf 2025 van kracht worden maken de aankoop van een diesel- of benzinebus vóór deze datum financieel aantrekkelijker. Veel ondernemers overwegen daarom een gebruikte bestelauto (occasion). Echter met de toenemende milieuzones in steden levert dit ook weer beperkingen op.
Bedenk daarom goed wat voor invloed de nieuwe ontwikkelingen hebben op jouw bedrijfsactiviteiten.
Door nu te kiezen voor een dieselbus, kun je profiteren van de huidige BPM-vrijstelling en investeer je in een voertuig dat zowel kostenefficiënt als geschikt is voor de huidige milieunormen.
Met de veranderde markt van bestelauto’s staan we voor een reeks onbeantwoorde vragen.
- Zullen de prijzen van gebruikte bestelauto’s stijgen door de nieuwe BPM-regels?
- Zal de trend naar elektrische of andere alternatieve voertuigen toenemen onder ondernemers?
- En wat kunnen we verwachten van de kwaliteit en prestaties van eleketrische bedrijfsbussen in de nabije toekomst?
Bij Van der Wal Vans begrijpen we deze complexiteit. Om je te helpen navigeren door deze veranderende tijden, kan je geheel vrijblijvend contact met ons opnemen.
Veelgestelde vragen over de veranderingen in 2025 rondom bedrijfsbussen
Hoe beïnvloeden de nieuwe regels de kosten van een bestelbus?
De nieuwe regels zullen de aanschafprijs en toegankelijkheid van bestelbussen beïnvloeden. Elektrische bestelwagens kunnen op lange termijn voordeliger zijn vrijstelling van BPM en toegankelijkheid tot zero-emissiezones
Wat betekenen zero-emissiezones voor bestelwagens in 2025?
Zero-emissiezones zijn gebieden waar alleen emissievrije voertuigen zijn toegestaan. Dit beperkt de toegang voor niet-elektrische voertuigen en maakt elektrische bestelwagens een aantrekkelijke optie op lange termijn
Afhankelijk van de emissieklasse hebben diesel- en benzinebussen nog toegang tot ZE-zones tot 2027 of 2028. In deze overgangsperiode heb jij als ondernemer genoeg tijd om over te stappen naar een emissieloze oplossing. Tegelijkertijd kan je je bedrijfsactiviteiten gewoon blijven uitvoeren.
Hoe beïnvloedt de BPM-belasting het leasen van bestelwagens?
Met het vervallen van de BPM-vrijstelling wordt het leasen van een dieselbus duurder. Dit maakt elektrisch rijden een steeds populairder alternatief, ondanks de uitdagingen met actieradius en wegenbelasting.
Zijn dieselbussen nog steeds een goede keuze met de komst van zero-emissiezones?
Dieselbussen kunnen nog steeds een goede keuze zijn, afhankelijk van je bedrijfslocatie en -activiteiten. Als je bedrijfsactiviteiten zich voornamelijk buiten de zero-emissiezones afspelen, bieden dieselbussen een betrouwbare en kosteneffectieve oplossing. Bovendien zijn er mogelijkheden voor uitzonderingen en overgangsregelingen in sommige gebieden.
Hoe concurreren dieselbussen met de nieuwe BPM-regeling in 2025?
Ondanks de verandering in de BPM-regeling, blijven dieselbussen een kostenbesparende optie voor bedrijven. Hun lagere aanschafprijs vergeleken met elektrische bussen en de efficiëntie bij lange afstanden kunnen de impact van de nieuwe BPM-kosten compenseren. Vooral voor bedrijven die afhankelijk zijn van zware ladingen en lange reizen.
Als je voor 2025 een dieselbus aanschaft, profiteer je nog van de huidige BPM-regeling.
Gerelateerde artikelen:
Inhoudsopgave
- BPM op bedrijfsbussen in 2025
- Nieuwe BPM-regels op bedrijfsauto’s in 2025
- BPM berekenen
- Zero- emissiezones: de toekomst is nu
- Nieuwe regels milieu- en zero-emissiezones vanaf 2025
- Is het slim om vóór 1 januari 2025 een dieselbus aan te schaffen?
- Veelgestelde vragen over de veranderingen in 2025 rondom bedrijfsbussen